השתלת שיניים בכל הפה

השיניים שלנו אמנם חזקות, עמידות ונועדו ללוות אותנו מילדות למשך עשרות שנים אך הן אינן בלתי פגיעות. מרביתנו יצרך לעבור טיפול שיניים כלשהו בשלב מסוים בחיינו, חלקנו אפילו יאלץ לעקור שן אחת או יותר. אך מה עושה מי שאיבד את רוב או כל שיניו? מי שסובל מחוסר שיניים קיצוני? כיצד ניתן לשקם קשת שיניים שלמה ולהחזיר את החיוך הבריא והנאה, את יכולת הלעיסה והאסתטיקה של השיניים?

למי מיועדת השתלת שיניים בכל הפה?

מרבית המטופלים שעוברים השתלת שיניים עושים זאת לאחר איבוד של שן אחת או כמה שיניים בודדות. אך במקרים של אובדן שיניים נרחב, יש צורך בשיקום קשת השיניים כולה (אחת או שתיהן). עבור רובנו, אובדן שן אחת או שתיים יסתכם בהחלפת השיניים בשתל דנטלי סטנדרטי עם מבנה שיקומי המורכב עליו. השתל והמבנה מתפקדים כמו שן טבעית והם פתרון אידיאלי לאובדן של שן בודדת או מספר קטן של שיניים. אך עבור מי שסובל מאובדן שיניים נרחב, האפשרות של השתלת שיניים "רגילה" לא תמיד ריאלית מכיוון ש:
• לא מומלץ להשתיל יותר מ-10 שתלים (בשל חשש לבעיות מבניות של הלסת)
• מדובר בתהליך ארוך שדורש לא רק "זמן כיסא" רב אלא גם עשוי לעלות לא מעט
• שיקום על גבי שתלים מרובים דורש מיומנות מיוחדת מרופא השיניים, ניסיון ומקצועיות גבוהה מאוד ולכן קשה למצוא רופא שיניים שיוכל לבצע את המשימה (במיוחד עבור מי שגר בפריפריה למשל)
השתלת שיניים בכל הפה מיועדת למקרים אלו בדיוק – מי שאיבד את מרבית שיניו ומבקש לשקם את קשת השיניים כולה מבלי להקדיש לכך חודשים ארוכים, מבלי להצטרך לעבור סדרת טיפולים פעם אחר פעם וזקוק לפתרון בזמן סביר ובאיכות גבוהה.

מהם האתגרים הייחודיים בהשתלת שיניים בכל הפה?

הסיבות לאובדן שיניים נרחב כוללות למשל עששת מתקדמת או מחלת חניכיים חמורה שלא טופלו בזמן או כראוי, גיל מתקדם, עישון כרוני, בעיה מערכתית המשפיעה על השיניים כגון סוכרת לא מאוזנת, טיפולים רפואיים מסוימים כמו הקרנות באזור הראש, אוסטיאופורוזיס, נטילת תרופות הגורמות לנזק עקיף לשיניים (למשל תסמונת הפה היבש) ועוד. במרבית המקרים, מדובר על מטופלים שעברו השתלות שיניים בעבר, יש להם כתרים או טיפולי שורש קיימים וכמובן – זקוקים להתייחסות מיוחדת בשל הסיבה לאובדן השיניים. האתגר הראשון הוא לברר בדיוק מה הגורם לאובדן השיניים ולטפל בו ככל שניתן (לעיתים בשיתוף פעולה עם רופא המשפחה). לאחר מכן, יש לטפל באמצעים שיקומיים ישנים, לבחון אילו שיניים טבעיות ניתן להציל ואילו לא, לבחור בשיטת ההשתלה וסוג השתלים הנכון ביותר למטופל וכמובן – לבצע את ההשתלה תוך הבנת כל הגורמים הייחודיים באנטומיה של הפה והלסת. לשם כך נדרשת מומחיות גבוהה, ניסיון וידע נרחב בעולם ההשתלות.

מהן השיטות להשתלת שיניים בכל הפה?

השתלת שיניים בכל הפה בשיטת ALL-ON-4/6

שיטת ALL-ON-4/6 פותחה במיוחד כדי לתת מענה למי שזקוק להשתלת שיניים בכל הפה ומבקש לעבור הליך מהיר עם תוצאות מידיות כמעט. בשיטה זו, משתילים 4 עד 6 שתלים סך הכל ועליהם מורכב מבנה שיקומי. השתלים מונחים בצורת טרפז ייחודית התומכת בעומסי לעיסה באופן אופטימלי. ההליך כולו נעשה ביום אחד בלבד על ידי שני כירורגים דנטליים בו זמנית. בשיטה זו אפשר לחסוך למטופל הליך שיקומי ארוך – לאחר סיום ההשתלה המטופל יוצא מן המרפאה עם שיניים מתפקדות. שיטת ALL-ON-4/6 מתאימה למרבית המטופלים שזקוקים לשיקום מלא של קשת שיניים אחת או שתיהן תודות לסוגי השתלים האפשריים לשימוש במסגרת ההליך – החל משתלים בורגיים סטנדרטיים ועד שתלי דיסק המיועדים למי שסובל מדילול עצם.

השתלת שיניים בזאלית

אופציה נוספת עבור מי שזקוק להשתלת שיניים בכל הפה היא השתלת השיניים הבזאלית. בהשתלה רגילה, הרופא מחדיר את השתל לעצם הלסת. אך במקרים בהם אין די עובי ואיכות העצם ירודה ישנו חשש כי השתל ידחה על ידי הגוף, יחדור לאזורים אחרים בפנים או לא יקבל אחיזה חזה מספיק כדי לתמוך במבנה שיקומי ועומסי לעיסה. למרות שרפואת השיניים המודרנית מציעה פתרונות רבים לבעיות של צפיפות ואיכות עצמות הלסת, עדיין ישנם מטופלים שמרבית רופאי השיניים יהססו לטפל בהם בשל גילם המתקדם או בעיות מערכתיות אחרות. במקרים רבים, השתלת שיניים בזאלית היא הפתרון האידיאלי עבורם מכיוון שבבסיס השיטה עומדת האפשרות לעקוף לחלוטין את עצמות הלסת. בהשתלה מסוג זה, השתלים הבזאליים מוחדר ישירות לעצמות הגולגולת ומעוגן בהן ולא בעצם הלסת. ההליך נעשה בהרדמה מלאה בחדר ניתוח על ידי כירורג דנטלי. מדובר על פרוצדורה קצרה יחסית ועם אחוזי הצלחה מצוינים.

שתלים חובקים

לאחר שנזנחה לטובת שיטות אחרות, שיטת השתלים החובקים רואה קמבק בעולם רפואת השיניים ומשמשת לשיקום נרחב עבור מי שאינו יכול לעבור השתלה רגילה. בשיטה זו, משתמשים במבנה החובק את עצם הלסת ומעוגן בעזרת ברגים קטנים מאוד. היתרון הגדול של השתלים החובקים הוא שבעזרתם אפשר לשקם מספר רב של שיניים גם במי שבעבר נדחה כלא מתאים לטיפולים מסוג זה בשל עובי וצפיפות עצם לא מספיקה. שימוש בחומרים מתקדמים ופרוטוקולים מודרניים החזיר את השיטה לעולם רפואת השיניים וכיום היא מוצעת גם בישראל.

השתלת שיניים בכל הפה

מה עושים במקרים בהם השתלת שיניים בכל הפה לא אפשרית?

רפואת השיניים המודרנית מציעה מגוון פתרונות למי שזקוק לשיקום נרחב של קשת השיניים. פיתוח טכנולוגיות חדשות מאפשר גם למי שבעבר נדחה על ידי רופאי השיניים מחשש לכישלון ההשתלה לעבור שיקום בהצלחה. במקרים נדירים בהם אין אפשרות לעבור השתלת שיניים בכל הפה עדיין ישנם פתרונות מצוינים שיכולים לשפר משמעותית את איכות החיים של מי שסובל מחוסר שיניים. רופא שיניים מקצועי, מיומן ובעל ניסיון יוכל להתאים תכנית טיפול ושיקום לכל מטופל תוך התחשבות הן במצבו הדנטלי והן בתקציב שלו.