השתלת שן קדמית

כתמים בשיניים, סדקים, בלאי או שיניים לא ישרות יכולים ליצור מראה לא אסתטי במיוחד כאשר מדובר בשיניים קדמיות. חוסר במספר השיניים הקדמיות כתוצאה ממחלה בחניכיים, טראומה או אף בעיה מולדת יכולים אף הם לגרום למטופל לחפש פתרונות שיעניקו לו חיוך מושלם. אחד מהפתרונות הללו הוא השתלת שן קדמית על ידי רופא שיניים מקצועי ובעל ניסיון ושחזור המראה הטבעי והיפה של השיניים. 

מהו שתל דנטלי?

שתלים דנטליים הם עמודי טיטניום קטנים שממוקמים מתחת לקו החניכיים ומהווים חלופה לשורשי שיניים טבעיים. השתל מונע את נסיגת החניכיים וירידה ברקמת העצם והוא מהווה בסיס לכתר שיורכב בשלב מאוחר יותר בטיפול. לאורך זמן, אובדן של עצם יכול ליצור שינוי במבנה הלסת ואובדן שן יכול לגרום לתזוזה של שיניים בעקבות החלל שנוצר ולכן קיימת חשיבות רבה לשתל דנטלי. השתל הדנטלי דומה זהה לשיניים הטבעיות והוא אינו יוצר בעיות למרות היותו מלאכותי. השתלה של שתל דנטלי מתבצעת על ידי מומחה לפה או לחניכיים וכחלק מתהליך הריפוי, יותאם למטופל שן חלופית זמנית עד אשר השתל יתמזג וישתלב עם העצמות בלסת. תהליך זה יכול לקחת בין חודשיים לשלושה (תלוי במורכות המקרה) כאשר במקביל מתבצעת במעבדה הכנת הכתרים על בסיס דגימות מבנה הפה שנלקחו מהמטופל טרם טיפול הרכבת השתל. לאחר בדיקה של הרופא המטפל שאכן השתל השתלב בצורה טובה ויציבה בפה, יתבצע טיפול הרכבת הכתרים.

מדוע לבחור בשתל דנטלי?

קיימים פתרונות זמניים למקרים שבהם צריך למצוא חלופה לשן קדמית שנסדקה, נשברה או שהגוון שלה השתנה אך לבסוף יש למצוא פתרון קבוע. אחת מהאפשרויות היא גשר דנטלי שמורכב על שיניים צמודות  והוא מצריך עיצוב מחדש של השיניים והסרה של חלק גדול מהמבנה הטבעי שלהן על מנת שניתן יהיה להרכיב עליהן כתרים. במידה ומדובר במטופל בעל שיניים חזקות, האפשרות של גשר דנטלי פחות מומלצת בגלל השחיקה של השיניים הסמוכות שבסוף יצריכו הרכבה של כתרים דנטאליים על מנת להגן עליהם. ההסרה של שכבת האמייל לפני הרכבת הגשר גם מורידה מההגנה הטבעית של השיניים ומעלה את הסיכוי להתפתחות של זיהום ורקבון באזור. לכן, האפשרות של שתל דנטלי היא הטובה ביותר כיוון שהיא אינה פוגעת בשיניים הסמוכות, היא לא מצריכה הסרה של שכבת האמייל ולכן השיניים נשארות מוגנות והיא גם יוצרת מבנה בסיס ויציב שמחזיק לאורך זמן שאינו מצריך טיפולים נוספים (מעבר להרכבת הכתרים).

מהי השתלת שן קדמית?

לפני ביצוע השתלת שן קדמית, המטופל מגיע אל מרפאת השיניים ובה מתבצעת הערכה של מצב הפה והשניים על מנת להתאים תוכנית טיפול שתביא לתוצאות הרצויות. במידה ומדובר בשן שעדיין ניתנת להצלה, רופא השיניים ינסה להימנע מהצורך בהשתלה ויבצע את הטיפול הנדרש. כאשר מדובר במקרה חמור יותר שמצריך השתלה, רופא השיניים יכין תוכנית טיפול מותאמת באופן אישי שתתחיל בביצוע סריקה שתאפשר לראות תמונות תלת מימד של השיניים הקדמיות והלסת. כך יוכל הרופא לתכנן את אופי ההשתלה ולוודא שהוא אינו מפספס אזורים פגועים נוספים באזור שמצריכים טיפול רפואי. תכנון ההשתלה בטרם מועד ההליך יבטיח שהשתל יונח במיקום המדויק, בעומק ובזווית המתאימה. יש לתכנן היטב את הפעולות שיש לבצע על מנת להימנע מביצוע שגיאות בזמן ההליך והבטחת תוצאה סופית של שיניים קדמיות שנראות אסתטיות ומאפשרות תפקוד מלא של הפה. המטופל אינו נדרש לקחת חלק פעיל בבניית תוכנית הטיפול אלא רק להגיע לפגישה אחת בה תתבצע בדיקה פיזית ויילקחו הסריקות הנדרשות.

במידה ומדובר במקרה שבו נדרש לבצע גם עקירת שיניים בנוסף לביצוע השתלת השן הקדמית, הרופא יכול לבצע עקירה תוך שימוש בטכניקה מיוחדת אשר תמזער את הנזק לעצם שעליה יושבת השן. ניתן גם לשלב השתלת עצם במידת הצורך על מנת לוודא שהבסיס שעליו השתל הדנטאלי יונח בהליך נפרד יהיה יציב וחזק. ההליך של השתלת שן קדמית הוא יחסית מהיר ומסתיים לרוב לאחר שעה (ההכנות והתכנון שבוצעו לפני מועד ההשתלה מקצרות את משך זמן הטיפול בפועל) ונעשה תחת הרדמה מקומית בלבד אך במידה והמטופל חש בחרדה דנטאלית, ניתן ליטול תרופת הרגעה (בהמלצת הרופא) לפני ביצוע ההליך על מנת שהמטופל יחוש נינוח בזמן הטיפול. בתום ההליך, המטופל יקבל הנחיות מהרופא המטפל בנוגע להתנהלות השוטפת וטיפול באזור שבו בוצעה ההשתלה עד לשלב ריפוי מלא של האזור.

מתי הטיפול נחוץ?

שתלים לשן קדמית הם אפשרות שזמינה עבור מטופלים שמצב בריאותם הכללית מאפשר להם לעבור את ההליך והם בעלי צפיפות עצם לסת טובה. השתלת שן קדמית מהווה פתרון עבור מטופלים שצריכים לעבור עקירה של שן קדמית כתוצאה מהתפתחות של עששת חמורה בפה, מטופלים שאיבדו שיניים בעקבות טראומה שנגרמה לפה או תאונה, מטופלים שעברו טיפול שורש שלא צלח או במקרים של שבר או סדק עמוק ומהותי בשיניים. שיעור ההצלחה של השתלת שן קדמית מאוד תלוי ביכולת של השתל להתמזג ולהשתלב עם עצם הלסת כיוון שזו מעניקה לשתל את התמיכה והבסיס הנדרש לייצב אותו. הרגלי חיים לא בריאים כמו צריכה מוגזמת של מאכלים ושתייה עתירי סוכר, צריכת אלכוהול מופרזת או עישון יכולים להשפיע באופן ניכר על מידת ההצלחה של ההליך. אובדן עצם בחניכיים ואף מחלות חניכיים אגרסיביות וכרוניות ישפיעו גם הם על יכולת הקליטה של השתל בפה. בפגישה הראשונה עם הרופא, תתבצע בדיקה יסודית שבה הרופא יוכל לקבוע האם מדובר במצב שבו המטופל נחשב למועמד מתאים לטיפול השתלת שן קדמית.

לאחר הניתוח

לאחר ביצוע הליך השתלת שן קדמית וכאשר ההשפעה של  חומר ההרדמה המקומי פגה, המטופל עלול לחוש תחושת אי נוחות ועד כאב בעוצמה נמוכה. ניתן לטפל בכך באמצעות משככי כאבים ללא מרשם. במרבית מן המקרים, המטופל לא יזדקק למשככי כאבים כיוון שמדובר בהליך יחסית קצר שמתוכנן היטב. במידה וקיים חשש להתפתחות זיהום באזור הניתוח, המטופל יתבקש ליטול אנטיביוטיקה ועליו למלא אחר הוראות הרופא בקפידה על מנת להבטיח תהליך ריפוי מלא. 

השתלת שן קדמית