כמה זמן אחרי עקירה אפשר לעשות שתל?

השתלת שיניים מבוצעת כדי לשחזר שן שנעקרה ממקומה. המטרה היא לבנות שן חדשה שתתפקד בדיוק כמו השן הטבעית, תהיה פונקציונלית ואסתטית. השתלות שיניים מבוצעות בהצלחה גדולה מאוד כיום תודות לשימוש בשיטות מתקדמות, ציוד רפואי מודרני ופיתוח של פרוטוקולים חדשים להשתלות שיניים. אך האם חייבים להמתין אחרי עקירה כדי לשחזר שן? כמה זמן ולמה? האם יד דרך אחרת שלא דורשת המתנה?

למה בכלל עוקרים שן?

עקירת שן היא תמיד מוצא אחרון ברפואת השיניים, רופא שיניים לא ימהר להסיר שן אלא אם כן אין כל דרך להציל אותה. הסיבה המרכזית לבעיות בשיניים היא כמובן העששת. חיידקים שחיים בחלל הפה ומתרבים ללא בקרה ומזיקים לשיניים שלנו. לחיידקים אלו היכולת לחדור את האמייל, שכבת המגן העליונה של השן ולפורר את השן מבפנים – כך נוצרים חורים בשיניים. אם החור לא מטופל בהקדם ואם אין שגרת ניקוי דנטלי מוקפדת אחרי הטיפול העששת תחזור. התוצאה תהיה הרס של השן. סיבות נוספות לעקירת שיניים כוללות שיני בינה בעייתיות, בעיקר כלואות או כאלו הסובלות מדלקת ובמסגרת טיפולים אורתודנטיים.

האם חייבים לעשות שתל אחרי עקירה?

בעוד שאחרי עקירת שיני בינה ועקירה לצרך יישור שיניים אין סיבה לשימוש בשתל דנטלי במקום השן שהוסרה, בכל מצב אחר כן, בהחלט מומלץ לא להשאיר את החלל שנוצר ללא שן חדשה. הסיבה לכך היא שהשיניים שלנו הן חלק ממערכת שן-לסת-חניכיים מורכבת מאוד. כל פגיעה בגורם אחד במערכת משפיעה על האחרים לרעה. חוסר של שן באזור מסוים מונעת עומסי לעיסה על עצם הלסת, במצב זה הגוף מזהה חוסר שימוש ונוטה לספוג את העצם באזור זה. במקרים קיצוניים אפשר לראות שינויים במבנה הלסתות והפנים. בנוסף, כאשר חסרה שן בקשת השיניים, השיניים הסמוכות נוטות לנסות לסגור את הפער ונוצרת נדידת שיניים עד לכדי תנועה של כל השיניים למנח לא תקין. לבסוף, שן חסרה יכולה לפגוע באסתטיקה של קשת השיניים.

כמה זמן אחרי עקירה אפשר לעשות שתל?

ישנן שתי שיטות להשתלת שיניים לאחר עקירה: השתלה מידית והשתלה מאוחרת. השיטה המסורתית היא ההשתלה המאוחרת. בשיטה זו ממתינים 3 חודשים לאחר העקירה כדי לוודא שהאזור החלים כראוי, שהעצם לא נספגה (או תחליף העצם שהוחדר לאחר העקירה נבנה היטב) ושהאזור מוכן להשתלת שן חדשה. בשיטה השניה, החדישה יותר, לא ממתינים כלל וההשתלה נעשית מיד לאחר העקירה באותה פגישה.

מה היתרונות והחסרונות של כל שיטה?

היתרון הגדול של השיטה המסורתית הוא שהיא מתאימה כמעט לכל מטופל בכל גיל. ההמתנה מאפשרת להיות בטוחים שהאזור אכן החלים כראוי ושהוא מוכן להשתלה. אחוזי ההצלחה של השתלה מאוחרת גבוהים מאוד. יתרון נוסף הוא המחיר הנוח שלה. מדובר בתמחור סטנדרטי של השתלת שיניים המתאים לכל כיס. החיסרון הוא כמובן הצורך להמתין לפני שחזור השן והצורך לעבור הליך נוסף (זמן, החלמה, אי נוחות).

היתרון של השיטה המידית הוא כמובן העובדה שהמטופל לא נדרש להליכים נוספים מעבר ליום העקירה/השתלה. הכל נעשה בפגישה אחת, עם הרדמה מקומית אחת. אין צורך לחזור להליך נוסף שדורש החלמה מחודשת, אין צורך להשקיע זמן נוסף בעניין ואי הנוחות הכרוכה בהליכים דנטליים למעשה מתקצרת בחצי (!). החיסרון בשיטה זו היא העובדה שנדרשת מיומנות גבוהה מאוד מצדו של רופא השיניים כדי לבצע אותה נכון. בנוסף, היא יקרה יותר (נדרש ציוד מיוחד וכאמור, מומחיות ספציפית מן הרופא) מן השיטה המסורתית. חשוב לדעת כי ישנם מטופלים שלא יוכלו להיעזר בשיטה זו מסיבות שונות, בעיקר כאשר ישנה בעיה רפואית מערכתית שעלולה להשפיע על קצב ההחלמה כמו למשל סוכרת לא מאוזנת.

איך בוחרים בין השתלה מידית למאוחרת?

הבחירה בין השתלה מידית לאחר עקירת שן לבין המתנה של 3 חודשים תעשה על ידי רופא השיניים יחד עם המטופל. הרופא יבחן את סיכויי ההצלחה של כל שיטה לאור הנתונים האישיים של המטופל, יקח בחשבון זמן החלמה, תקציב וההעדפה של המטופל ויתן את המלצתו. המטרה של הרופא היא בראש ובראשונה הצלחה של ההשתלה ולכן ישנם מטופלים להם לא מומלץ לבצע השתלה מידית. הרופא ישמח להסביר את שיקוליו, את היתרונות והחסרונות של כל שיטה ומידת ההתאמה שלהן למטופל באופן אינדיבידואלי. רק לאחר מכן, תתקבל החלטה משותפת.

כמה זמן אחרי עקירה אפשר לעשות שתל?

איך נעשית השתלת שיניים מיד אחרי עקירה?

למעשה אין הבדל גדול בין השתלה מאוחרת להשתלה מיד אחרי שתל מבחינת ההליך עצמו. שניהם נעשים באותו אופן – הרופא חושף את מקום ההשתלה ומחדיר את השתל למיקום האידאלי עבורו מבחינה פונקציונלית ואסתטית כאחד. ההבדל היחיד כאן הוא שבהשתלה מידית אין צורך בחיתוך רקמות החניכיים והכנה לשתל שכן אלו נעשים יחד עם העקירה. הרופא מכין את המכתשית (האזור בו השן "יושבת" לפני עקירתה) בעזרת ציוד דנטלי מיוחד, מוודא שאין מניעה לבצע השתלה ומחדיר את השתל למקומו. לאחר מכן, המטופל נשלח לביתו להתאוששות והחלמה. סופו של ההליך הוא בבניית המבנה השיקומי – כותרת השן החדשה. השתל מחליף את השורש בעוד שהמבנה השיקומי מחליף את החלק החיצוני של השן. לאחר הרכבת השן החדשה על גבי השתל ההשתלה גמורה והשן החדשה תתפקד בדיוק כמו השן שנעקרה.

איך לשמור על השן החדשה? האם יש הוראות מיוחדות?

את השן החדשה יש לצחצח בדיוק כמו יתר השיניים – לפחות פעמיים ביום עם מברשת שיניים מתאימה ומשחת השיניים שתומלץ על ידי הרופא. חשוב מאוד להשתמש בחוט דנטלי ומי פה ותמיכה בניקוי אפקטיבי. שן מלאכותית אמנם חזקה ועמידה אך מומלץ לא להשתמש בה כדי לפתוח אריזות או לפצח אגוזים למשל בבחינת "לא להתגרות בגורל". כמובן שחשוב מאוד להקפיד על פגישות תקופתיות אצל השיננית לניקוי השיניים ובדיקות מעקב אצל רופא השיניים.