שתלים דנטליים (Dental Implants) – המדריך המלא

שתל דנטלי הוא מבנה קטן דמוי בורג (בדרך כלל) העשוי מתכת ומשמש להשתלת שיניים. השתל למעשה מחליף את שורשי השן ומורכב בתוך עצם הלסת. פיתוחם של שתלים דנטליים הטיב באופן משמעותי את חייו של כל מי שאיבד שן אחת או יותר. השתל מתפקד בדיוק כמו שן טבעית – נושא בעומסי לעיסה ללא קושי והמבנה והכתר המורכבים עליו שומרים על מראה אסתטי ותואם ליתר השיניים. בעזרת שתלים ניתן לשחזר שן בודדת, מספר שיניים או אפילו את כל קשת השיניים בשתי הלסתות. לאומת שיטות שחזור אחרות (גשרים ותותבות) מדובר בפתרון טוב יותר לבריאות הדנטלית, לתפקוד השיניים כמובן האסתטיקה.

למה צריך שתלים לשיניים? מה גורם לאיבוד של שן?

לאובדן שיניים יש כמה סיבות אפשריות כשהמובילה היא כמובן עששת. עששת נוצרת כשחיידקים בחלל הפה מתרבים ללא בקרה ופוגעים בשיניים. השיניים שלנו אמנם חזקות מאוד ומכוסות בשכבת אמייל שמגנה עליהן אך הן אינן בלתי פגיעות לחלוטין, בטח ובטח שלאורך זמן. במידה ולא נשמור על היגיינה של חלל הפה ועל ניקיון השיניים, החיידקים "ינצחו" בסופו של דבר ויחדרו מבעד לאמייל. משם, הם יגיעו לשכבת המוך, החלק הרך של השן ואל שורשי השיניים. במקרים חמורים, השן תהרס לחלוטין ולא ניתן להצילה. סיבה נוספת לאובדן של שן הן מחלות חניכיים, במיוחד מחלת חניכיים כרונית- פריודונטיס. כאשר החניכיים מודלקות, הזיהום עשוי להגיע גם אל שורשי השיניים ואל עצם הלסת. החלשות העצם תגרום לאובדן האחיזה של השן. כאשר אין דרך להציל שן חולה, רופא השיניים ימליץ על עקירה.

סיבות פחות נפוצות לאובדן שיניים הן חבלה חזקה, שינויים הורמונליים (ישנן נשים שמאבדות שיניים בהריון למשל), מחלות סיסטמתיות מסוימות, שימוש קבוע בתרופות הגורמות להיחלשות השיניים ועישון כרוני.

מתי רופא השיניים ימליץ על שתל? למה דווקא שתלים?

בכל מצב בו לא היה מנוס מלעקור שן, ההמלצה תהיה להחליף אותה בשתל דנטלי. זו העדיפות הראשונה, במידה ואין סיבות בריאותיות שלא מאפשרות לעבור השתלת שיניים, הרופא ימליץ על שתל. הסיבה לכך היא האיכות הגבוהה של התוצאות – השתלת שיניים משאירה את המטופל עם שן שמתפקדת ונראית כמו שן טבעית בעוד שבשיטות אחרות התוצאות פחות אופטימליות. לשתלים מספר יתרונות:

  • פונקציונאליות – בראש ובראשונה, השיניים משמשות אותנו ללעיסה. שתלים דנטליים הם החלופה הטובה ביותר מבחינת שמירה על יכולת לעיסת מזונות. אין מניעה ללעוס את כל מגוון המזונות כולל מזונות קשים.
  • עומסי לעיסה – עצם הלסת שלנו תלויה בשיניים והשיניים תלויות בה. שן טבעית מחוברת לעצם הלסת ולחניכיים בעזרת רקמות רכות וכלי דם, היא חלק ממערכת שלמה שמטרתה לאפשר לנו ללעוס בנוחות. כאשר שן חסרה, הגוף מזהה שאין עומסי לעיסה באזור ונוטה לספוג את העצם מכיוון שאין לה שימוש. כאשר התופעה מתרחשת במספר שיניים עשוי להיווצר מראה פנים שקוע ופגיעה בעצמות הלסת.
  • נדידת שיניים – אם נשאיר את המקום בו הייתה שן ריק, השיניים הסמוכות ינדדו לעבר הפער. כמובן ששן גוררת שן כך שיתכן וכל השיניים יזוזו ממקומן. התוצאה היא פגיעה בשלמות קשת השיניים והיווצרות שיניים עקומות ולא אסתטיות.
  • נוחות – לאומת אמצעים שיקומיים כמו שיניים תותבות, שתלים דנטליים מאוד נוחים לשימוש. למעשה, לאחר סיום ההשתלה. אין שום פעולות מיוחדות שהמטופל צריך לעשות. השתלים מקובעים בתוך הלסת והשיניים החדשות מוכנות ללעיסה.
  • אסתטיקה – שיקום על גבי שתלים עבר כברת דרך בשנים האחרונות. כמעט בלתי אפשרי להבחין בין שן טבעית לשן מלאכותית. ניתן להתאים הן את צורת השן והם את הגוון המדויק שלה ליתר השיניים.

אילו סוגי שתלים קיימים ומתי משתמשים בהם?

שתלים בורגיים

סוג השתל הנפוץ ביותר בשימוש, מכונה בורגי משום שצורתו היא בדיוק כזאת – כמו בורג. השתלים הללו מיוצרים לרוב מטיטניום ובשנים האחרונות גם מזירקוניה. ישנו מגוון גדול מאוד של שתלים בורגיים הנבדלים אחד מהשני הן באורכם ורוחבם והן בשטח הפנים שלהם ובצורתם הפנימית (שתל מלא או שתל חלול). כשרופא השיניים בוחר את סוג השתל המדויק הנטייה היא לבחור שתל כמה שיותר ארוך ורחב כדי להעניק לשתל יציבות מקסימלית ושרידות ארוכה ככל שניתן. אלו הם השתלים הוותיקים ביותר, להם אחוזי הצלחה מוכחים לאורך שנים.

שתלים קצרים (שתלי מיני)

עבור מטופלים להם עצם לסת דקה מן הרגיל, שימוש בשתלים בורגיים באורך סטנדרטי לא אפשרית. הדוגמא הטובה ביותר היא השתלת שיניים בשן אחורית עליונה. מעל אזור זה ממוקמים הסינוסים המקסילאריים, אם עובי העצם לא מספק השתל עשוי לחדור אל חלל הסינוס. התוצאה תהיה לא רק כישלון ההשתלה אלא גם בעיות שונות בחלל הסינוס כולל סינוסיטיס כרונית. לפני פיתוחם של השתלים הקצרים הפתרון היחיד היה לעבור עיבוי עצם באזור, פרוצדורה כירורגית לא מורכבת אמנם אך בכל זאת ניתוח שאם ניתן, כדאי להימנע ממנו. השתלים הקצרים מאופיינים בעובי גדול יחסית לשתל רגיל אך אורך מינימלי ושטח פנים בגימור המאפשר אחיזה חזקה של העצם בשתל. כך ניתן לעבור השתלת שיניים ללא צורך בעיבוי עצם כלל.

שתלים זיגומטיים

עבור מטופלים להם עובי עצם עליונה נמוך במיוחד (מתחת ל-4 מ"מ) להם אין אפשרות לעבור הליכי עיבוי עצם (בדרך כלל מסיבות רפואיות כלליות) או שאינם מעוניינים בכך, פותחו שתלים זיגומטיים. שתל רגיל מקובע אל עצם הלסת, במקום בו "ישבה" השן הטבעית. שתלים זיגומטיים מקובעים לעצם הלחי, הזיגומה, וכך עוקפים לחלוטין את עצמות הלסת. שתלים אלו עשויים מטיטניום ואורכם נע בין 4 ל-7 סנטימטרים. השתלת שיניים בשיטה זו מבוצעת בדרך כלל בהרדמה מלאה או טשטוש עמוק ואורכת מספר שעות.

שתלי דיסק

כאשר עובי עצם הלסת העליונה אינו מספק כדי להחזיק שתל סטנדרטי ניתן להשתמש בשתלים זיגומטיים, אך כאשר הבעיה היא בלסת התחתונה, אין עצם נוספת אליה ניתן לחבר שתל. אחד הפתרונות האפשריים הוא שימוש בשתלי דיסק. שמם של השתלים מרמז על צורתם, החלק העליון של השתל בנוי בצורת דיסק ולא בורג כמו שתל רגיל.  היתרון הגדול שלהם הוא האפשרות להחדיר אותם מצידי הלסת וכך לאפשר להם להתקבע גם באזורים בהם ישנו מחסור של עצם. בשתלים אלו משתמשים בדרך כלל בשילוב עם שתלים אחרים לייצוב מערכת נרחבת לשיקום שיניים.

שתלים חובקים

פותחו לראשונה בשנות ה-60 אך ירדו מגדולתם בשל התפתחותם של שתלים בורגיים איכותיים ופשוטים יותר לשימוש. בעבר, השתלים הללו יוצרו ממתכות באיכות ירודה כך שהשרידות שלהם לא עלתה על 5 שנים. שלא כמו שתל רגיל, השתל החובק אינו מוחדר לעצם הלסת אלא יושב עליה, כמו אטב. הוא מוחזק במקומו על ידי מספר ברגים קטנים. היתרון הגדול בשתלים אלו הוא העובדה שניתן להתקין אותם גם אם למטופל עצם דקה במיוחד. שתלים אלו מתאימים ספציפית למחוסרי עצם שלא יכולים לעבור עיבוי כלל. בשנים אחרונות, ייצור של שתלים חובקים בהתאמה אישית (בחריטה ממוחשבת) מטיטניום הפך אותם לאמינים יותר והם חזרו לשימוש.

ממה עשויים שתלים דנטליים?

השתלים הדנטליים המודרניים עשויים מטיטניום. הטיטניום היא אחת מהמתכות החזקות ביותר, היא עמידה מאוד הן ללחץ והן לשינויים בטמפרטורה. לטיטניום תאימות ביולוגית גבוהה בגוף האדם, היא אינה מחלידה ואינה מגיבה בגוף האדם כלל. בנוסף, נמצא כי דווקא שתלים העשויים מטיטניום נוטים להשתלב טוב יותר ממתכות אחרות בעצם הלסת. העצם גדלה סביב השתל וחובקת אותו בחוזקה. התוצאה היא שתל חזק מאד שהופך ממש לחלק מהעצם ויכול לשאת בעומסי לעיסה כבדים לאורך שנים.

חומר נוסף המשמש בשנים האחרונות לייצור שתלים דנטליים היא זירקוניה. הזירקוניה היא חומר קרמי דמוי יהלום – היא חזקה ועמידה מאוד, בעלת תאימות ביולוגית גבוהה ומגיעה במספר גוונים של לבן עד אפור (לבחירת רופא השיניים). שתלי זירקוניה נכנסו לשימוש רחב רק בשנות ה-2000 כך שלא כמו שתלים מטיטניום, אין מספיק נתונים לגבי השרידות שלהם לאורך שנים. עם זאת, עושה רושם שמדובר בשתלים מאוד עמידים בעלי פוטנציאל להחזיק מעמד לא פחות משתלי הטיטניום.

איך מבדילים בין שתל באיכות גבוהה לשתל פשוט?

אם ניקח בחשבון את מספר יצרניות השתלים הדנטליים ואת סוגי השתלים שכל יצרנית מציעה הרי שישנם אלפי שתלים דנטליים שונים ברמות איכות משתנות. בארץ משתמשים הן בשתלים מתוצרת ארצות הברית ואירופה והן בשתלים מתוצרת ישראלית – איכות השתל לא נמדדת דווקא במדינה ממנה הוא מגיע אלא בפרמטרים אחרים כמו: אחוזי ההצלחה של השתל ושרידות לאורך שנים. יצרנית שתלים איכותיים תוכל לספק את המידע הזה בקלות בעוד שיצרנית מתחילה או יצרנית של שתלים באיכות בינונית לא יחזיקו בנתונים אלו. ישנם שתלים שעמידותם לאורך שנים הוכחה מחקרית, אחוזי ההצלחה בקליטת השתל עומדים על למעלה מ-96% ושרידות השתלים יכולה להגיע גם ל-15 שנה ויותר.

מה אורך חייהם של שתלים דנטליים? מה אני יכול לעשות כדי לשמר את השתלים שלי?

הגורמים המשפיעים על השיניים הטבעיות שלנו ועל בריאות חלל הפה משפיעים גם על אורך חייהם של שתלים דנטליים. כדי לשמור על השתלים מפני גורמים שעשויים להזיק להם חשוב מאוד להקפיד על היגיינה דנטלית נאותה – צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי, ביקורים סדירים אצל השיננית וביקורות אצל רופא השיניים. מעבר לכך, שמירה על בריאות כללית טובה תעזור לשמור גם על חלל הפה מפיתוח עששת ודלקות חניכיים – תזונה מאוזנת, פעילות גופנית והימנעות משימוש במוצרי טבק.

גורם נוסף המשפיע על הבריאות של חלל הפה ועצמות הלסת הם מצבים סיסטמתיים כמו סוכרת לא מאוזנת, אוסטיאופורוזיס וכדומה. כמו כן, שימוש בתרופות מסוימות עשוי גם הוא להשפיע על בריאות חלל הפה. במידה והנכם סובלים ממצב בריאותי כרוני כלשהו או נוטלים תרופות באופן קבוע התייעצו עם רופא השיניים שלכם לגבי השפעת מצבכם הבריאותי על השתלים. לרפואת השיניים המודרנית פתרונות חדישים שיכולים להתאים גם למי שבעבר לא הומלץ עבורו לעבור השתלת שיניים ולשמירה על השתלים למרות בעיות סיסטמתיות שונות. בממוצע, שתלים דנטליים יחזיקו מעמד כ-10 עד 15 שנה אך בהחלט ישנם מטופלים עם שתלים דנטליים כבר 20 שנה ויותר.

האם שתלים דנטליים הם תמיד הפתרון הטוב ביותר?

מטרת העל של רפואת השיניים היא לשמר את השיניים הטבעיות שלנו – כמובן שאם יש סיכוי להציל שן הרופא ימליץ לא למהר לעקור אותה ולהחליף אותה בשתל. אם אין מנוס, השתלת שיניים נחשבת כיום לאופציה המועדפת ובמידה וניתן, בהחלט עדיף להחליף שן בשתל ולא בהתקנים אחרים. עם זאת, ישנם אנשים שלא יכולים לעבור השתלת שיניים מסיבות בריאותיות, כאלו שלא מעוניינים לעבור את ההליך או אנשים שהתקציב שלהם לא מאפשר להם לעבור השתלת שיניים. במקרים אלו ישנן שתי אופציות נוספות – אם מדובר בשן בודדת או מספר קטן של שיניים, ניתן להיעזר בגשר דנטלי. אם מדובר במספר רב יותר של שיניים, האופציה של שיניים תותבות קיימת גם היא. שלא כמו בעבר, שיניים תותבות מודרניות מיוצרות בהתאמה מדויקת מאוד והן נוחות לשימוש עם מינימום תופעות לוואי.

עם זאת, במידה ונאמר לכם בעבר שלא תוכלו לעבור השתלת שיניים או שביררתם במקום אחד או שניים וגיליתם שכלכלית לא תוכלו לעמוד בהוצאה, מומלץ לבדוק שנית ולא להתייאש. פיתוחים חדשים ברפואת השיניים מאפשרים כיום לעשות השתלת שיניים גם למי שבעבר נדחה מסיבות בריאותיות שונות. בנוסף, שיטות עבודה מתקדמות וכניסה של שתלים דנטליים מיצרנים שונים לשוק הוזילה את מחיר ההשתלות באופן משמעותי. רופא שיניים מקצועי ובעל ניסיון יוכל למצוא את הפתרון המתאים ביותר עבורכם.

שתלים הם פתרון אסתטי שיכול לתמוך בך ולהחזיר את איכות חייך
שתלים הם פתרון אסתטי שיכול לתמוך בך ולהחזיר את איכות חייך

תשובות לשאלות נפוצות:

איך בוחרים את סוג השתל להשתלת שיניים?

הבחירה בסוג השתל תלויה בראש ובראשונה בצרכים הספציפיים של המטופל. רופא השיניים יעריך האם ניתן להשתמש בשתל סטנדרטי (בורגי) או האם יש צורך בשתל מסוג אחר, מה אורך השתל הרצוי, החומר המדויק ממנו הוא יהיה עשוי ופרמטרים נוספים. בהתאם לכך, יחד עם המטופל יבחר השתל הספציפי תוך לקיחה בחשבון של התקציב העומד לרשותו.

האם שתלים המיוצרים בישראל איכותיים כמו שתלים מחו"ל?

המקום בו השתל מיוצר אינו מעיד דווקא על איכותו. בעבר, שתלים מתוצרת חוץ, בעיקר ארצות הברית ואירופה נחשבו לאיכותיים ביותר שכן הם היו היחידים שעמדו במבחני איכות ובתקנים מחמירים. כיום, מרבית היצרניות הישראליות עומדות בתקנים הללו (או תקנים ישראליים מקבילים), מייצרות שתלים באיכות גבוהה מאוד ותוך שמירה על בקרת איכות קפדנית. כל עוד השתלים עומדים בתנאי האיכות המקובלים אין שום מניעה להשתמש בשתלים "כחול-לבן".

איך שתלים דנטליים מחליפים שיניים טבעיות? איך התהליך עובד?

השתל מחליף את שורש השן בתוך עצם הלסת. רופא השיניים מחדיר את השתל במקום בו "ישבה" השן הטבעית לפני העקירה. התהליך פשוט, נעשה בהרדמה מקומית והמטופל אינו מרגיש דבר. בדרך כלל, השתלת שיניים אורכת לא יותר מחצי שעה. במידה וההשתלה נעשית בשיטה המסורתית הרופא יסגור את החתך הניתוחי, במידה ומדובר בשיטת ההעמסה המיידית מבנה שן מלאכותית יורכב מיד על גבי השתל. במקרה הראשון, תידרש תקופת המתנה של בין 4 ל-9 חודשים לאיחוי של השתל בעתם הלסת ורק לאחר מכן ניתן להרכיב את מבנה השן.