סימני דחיית שתל שיניים

בפשטות, שתל שיניים (שתל דנטלי) מחליף שן טבעית שהוסרה ממקומה. למרות שמטרת העל של רפואת השיניים היא לשמר את השיניים הטבעיות שלנו, ישנם מקרים בהם אין מנוס ועל הרופא העקור שן שלא ניתן לרפא. איבוד שן בשל חבלה חזקה או מסיבות בריאותיות מערכתיות הן שתי סיבות נוספות לצורך בהשתלת שיניים. השתל עשוי מתכת ומוחדר לעצם הלסת במקום בו היו שורשי השן הטבעית, על גבי השתל מורכב מבנה הכותרת ועליו לרוב מניחים כתר. בידיו של רופא שיניים מקצועי, השתלת שיניים היא הליך פשוט יחסית עם אחוזי הצלחה גבוהים. אך במקרים נדירים ההשתלה לא תצליח והשתל ידחה על ידי עצם הלסת. מהם סימני דחיית שתל שיניים? מתי הם עלולים להופיע והאם ניתן למנוע אותם?

מהם סימני דחיית שתל שיניים?

במרבית המקרים, דחיית שתל מתרחשת לאחר הופעתם של סימנים המאפיינים זיהום או דלקת. סימנים אלו יכולים להופיע ימים לאחר ההשתלה ועד כחודש וחצי אחרי. בכל מצב בו המטופל שם לב לדבר מה שאינו כשורה, חשוב לפנות למרפאת השיניים כדי שהרופא יוכל לבדוק האם מדובר במצב תקין או האם מדובר בסימנים מקדימים לדחיית השתל. הסימנים הנפוצים הם:

נפיחות וכאב ללא מגע

הסימן המובהק ביותר לבעיה לאחר השתלת שיניים היא כאב ונפיחות שאינם מרפים. הופעה של כאב ונפיחות בצד בו בוצעה ההשתלה היא כמובן חלק טבעי מתהליך ההחלמה ואין לייחס אותם מיד לבעיה כלשהי עם השתל. מרבית המטופלים מדווחים על חזרה לשגרה ללא כל כאב או אי נוחות כבר לאחר כיומיים. אך כאב ו/או נפיחות ללא מגע המופיעים עד חודש וחצי לאחר ההשתלה הם אכן סימן שאין להתעלם ממנו. במידה והנכם ממשיכים לסבול מכאב גם לאחר שבוע מההשתלה, אם לפתע האזור נפוח וכואב בשבועות לאחר ההשתלה ישנו סיכוי כי זהו סימן לדחיית השתל.

הפרשה מוגלתית

בכל מצב בו ישנה הפרשה מוגלתית מאזור השתל חשוב לפנות אל רופא השיניים לבירור. הפרשה מוגלתית היא סימן לזיהום שעלול להיווצר בכל שלב (גם בשן טבעית) בתהליך ההחלמה. שמירה קפדנית על הוראות הרופא לרוב תבטיח החלמה נטולת זיהום, מהירה וללא קויש מיוחד. במקרים נדירים, זיהום אכן מתרחש ועשוי לגרום לדחיית השתל.

השתל אינו יציב

שתלים לשיניים עוברים תהליך איחוי בתוך עצם הלסת. התהליך גורם לשתל להפוך למעשה לחלק מעצם הלסת. מסיבה זו שתלים לשיניים מאוד יציבים, הם אינן מתנדנדים, עומדים בעומסי לעיסה ללא קושי ולא ניתן להוציא אותם החוצה כלל – הם מחליפים באופן אידאלי את שורשי השן החסרה ומתפקדים ממש כאילו היו שן טבעית. לכן, שת מתנדנד הוא סיבה לדאגה. במידה והשתל אינן יציב, ניתן להזיז אותו עם הלשון או במגע ייתכן ומדובר בסימן לדחייה.

מהו כישלון מאוחר? כיצד לזהות דחיית שתל לאחר שנים?

שלא כמו שתל שתהליך האיחוי שלו בעצם הלסת לא צלח, “כישלון מאוחר" מתייחס למצב בו שתל נדחה על ידי הגוף לאחר שנים בהן הוא תפקד ללא קושי. ישנן שתי סיבות אפשריות לכך: שבר בשתל או זיהום ודלקת. שברים בשתלים בשיניים נדירים אך עשויים להתרחש בשל שתל תקול, בשתלים באיכות ירודה או בשל תכנון לקוי של ההשתלה. במקרה השני, זיהום מתפתח באזור השתל ועשוי לגרום למגוון בעיות ברקמות הסמוכות. מרבית המטופלים המגיעים למרפאת השיניים עם חשד לכישלון מאוחר עושים זאת בשל כאבים באזור השתל, הפרשה מוגלתית או שתל מתנדנד (אותם סימנים של דחיית שתל). אך לעיתים, התהליך מתחיל ללא כל סימן כלפי חוץ ומתגלה רק כאשר המטופל מגיע לבדיקה שגרתית. לכן, במידה ועברתם השתלת שיניים חשוב מאוד לא "לדלג" על בדיקות תקופתיות. רק כך נוכל לוודא שהשתל ממשיך לתפקד כראוי וישרת את המטופל למשל שנים רבות.

מה עושים לאחר הופעת סימני הדחייה?

בין אם מדובר על מספר ימים לאחר ההשתלה או מספר שנים, במידה וזיהיתם סימנים לשחיית שתל, חשוב מאוד לא להתעכב ולהגיע למרפאת השיניים מוקדם ככל האפשר. במקרים מסוימים, רופא השיניים יוכל להציל את השתל ולמנוע את המשך תהליך הדחייה. אך גם אם אין ברירה אלא להסיר את השתל חשוב לעשות זאת ללא דיחוי. דחיית שתל עשויה לגרום לא רק לנזק לשתל עצמו אלא גם לרקמות הסמוכות. תהליכים דלקתיים עלולים להשפיע עלך החניכיים, עצמות הלסת ושיניים סמוכות. טיפול מוקדם בבעיה יאפשר לרופא השיניים להציע פתרונות אפקטיביים.

דחיית שתל בשיניים

איך אפשר "להקדים תרופה למכה" ולהוריד את הסיכוי לדחיית שתל?

הדרך הטובה ביותר להוריד את הסיכוי לדחיית שתל היא לבחור ברופא שיניים מנוסה, מיומן ומקצועי מלכתחילה. רפואת השיניים המודרנית מציעה לנו מגוון גדול מאוד של פתרונות בהשתלות שיניים אך למרבה הצער, לא כל רופא שיניים מחזיק במיומנות הנדרשת לביצוע כל הליך. כדי לבחור רופא שיניים מקצועי להשתלת שן חשוב מאוד לבחון את מידת ניסיונו בשיטת ההשתלה הנבחרת, לבחור רופא העובד במרפאה מודרנית עם ציוד מתקדם, רופא בעל שנות ניסיון רבות בהשתלות שיניים מסורתיות לצד התמחות בשיטות חדשניות. כדאי להימנע ממרפאות שיניים המציעות השתלת שיניים במחירים נמוכים משמעותית ממחיר השוק, בה עובדים רופאים בעלי ניסיון מועט או הכשרה מעטה. השתלת שיניים היא הליך שטוב כי יעשה רק על ידי רופא מיומן ומקצועי.

בנוסף, גם למטופל עצמו חלק בסיכויי ההצלחה של השתלת השיניים. שמירה קפדנית על הוראות הרופא לפני ואחרי ההשתלה חשובה מאוד לתמיכה בתהליך הריפוי הראשוני ובהארכת חיי השתל. זכרו כי כל הגורמים המשפיעים על השיניים הטבעיות שלנו משפיעים גם על שתלים – היגיינה דנטלית נאותה, הימנעות מעישון (חשוב מאוד!), צריכת מועטה של מוצרים עתירי סוכר, ביקורים סדירים אצל השיננית וביקורות אצל רופא השיניים. אם נשמור על היגיינת פה ושיניים נכונה נוכל הן למזער את הסיכוי לדחיית שתל והן להאריך את חייו של השתל למשך שנים רבות.