שתלים קצרים למחוסרי עצם

עצמות הלסת שלנו הן רקמה חיה שמושפעת מגורמים רבים בחלל הפה ומן הבריאות הכללית שלנו. מחוסרי עצם הם מי שעצמות הלסת שלהם "נספגה" בשל מחסור בשיניים, בעיות חניכיים כרוניות, עששת מתקדמת ולמצער גם נטייה גנטית לכך וגיל מתקדם. בעבר, מחוסרי עצם נאלצו להסתפק או בשיניים תותבות או לעבור השתלת עצם לפני השתלת השיניים. כיום, לרפואת השיניים פתרונות טובים יותר כאשר המבטיח מכולם הוא שימוש בשתלים קצרים.

מה ההבדל בין שתל רגיל לשתל קצר?

השם "שתל קצר" מצביע בדיוק על ההבדל בין סוג שתל זה לשתלים סטנדרטיים. שתלים קצרים הם ובכן – קצרים יותר משתלים רגילים שאורכם הוא לפחות 10 מ"מ. שתל קצר נחשב לכזה כאשר אורכו הוא פחות מ-10 מ"מ. הבדל נוסף הוא ברוחבו של השתל. בעוד שתלים רגילים הם צרים וארוכים, שתלים קצרים הם קצרים אך רחבים יותר כדי לאפשר לעצם הלסת די מקום אחיזה בשתל.  אך לא מדובר רק בשתל רחב, המבנה כולו שונה. כדי למקסם את סיכויי ההצלחה של ההשתלה על "ראש" השתל להישאר צר ולכן, שתלים קצרים נראים יותר כמו אגס מאשר תפוח – חלק עליון צר וחלק תחתון עבה. למעשה, כאן בדיוק טמון הייחוד שלהם וה"פטנט" שמאפשר להשתמש בהם גם במחוסרי עצם – שתל רחב "על חשבון" אורך במבנה ייחודי.

אילו סוגי שתלים קצרים קיימים?

קיימים סוגים שונים של שתלים לשיניים, שתלים קצרים מכונים לעיתים גם "שתלי בייקון" על שם חברת בייקון האמריקאית שמייצרת שתלים אלו. כיום, חברות נוספות החלו לייצר שתלים קצרים כאשר הידועה ביותר היא חברת שטראומן השוויצרית שאיכות השתלים שלה לא נופלת ממקבילתה האמריקאית (ישנן חברות נוספות כולל חברה ישראלית).

ניתן לחלק את השתלים הקצרים ל-3 קבוצות:

  • שתלים באורך של עד 10 מ"מ וקוטר של עד 5 מ"מ. שתלים אלו מתאימים בעיקר לשיניים קדמיות שלא       נושאות בעומסי לעיסה כבדים.
  • שתלים לשיניים טוחנות, רחבים וקצרים המיועדים לנשיאה בעומסי לעיסה כבדים. שתלים אלו הם   באורך של עד 6 מ"מ.
  • שתלי מיני, שתלים קטנים מאוד המיועדים למקרים ספציפיים וקיצוניים ואינם נמצאים בשימוש רחב.

מה היתרונות של שתלים קצרים?

היתרון הגדול ביותר של שתלים קצרים הוא קודם כל ההתאמה שלהם לביצוע השתלה גם במי שנחשב מחוסר עצם – במקרים רבים ללא כל הליך מקדים. מטופלים שהוגדרו כמחוסרי עצם נדחו בעבר על ידי רופאי השיניים מחשש לכישלון ההשתלה ו/או לפגיעה באיברים הסמוכים לעצם הלסת  (הסינוס בעצם העליונה האחורית ועצב מרכזי בתחתונה האחורית בעיקר). השימוש בשתל הקצר מייתר את הצורך לעבור הרמת סינוס והשתלת עצם במטופלים רבים וכך חוסך להם הליך כירורגי נוסף על כל המשתמע מכך (עלות, החלמה, זמן ועוד). 

האם יש אלטרנטיבות לשתלים קצרים עבור מחוסרי עצם?

האלטרנטיבה הראשונה היא כמובן השתלת עצם במסגרת הרמת סינוס (בעצם העליונה האחורית) או ללא צורך בהרמה אם מדובר במיקום אחר. מדובר בפרוצדורה מקדימה להשתלת שיניים שמבוצעת על ידי כירורג דנטלי. השתלת עצם היא ניתוח לכל דבר ועניין, זמן ההחלמה ותופעות הלוואי בהתאם. במקרים מסוימים יש צורך לעבור השתלת עצם גם לפני שימוש בשתלים קצרים אך מדובר במקרי קיצון. עבור מרבית המטופלים, השתלים הקצרים מייתרים לחלוטין כל הליך של השתלת עצם.

אלטרנטיבה נוספת הא השתלת שיניים בזאלית. בשיטה זו, במקום להחדיר את השתל אל עצמות הלסת השתל מקובע ישירות לעצמות הגולגולת וכך למעשה "עוקף" את הבעיה. ההשתלה נחשבת למורכבת ונעשית בהרדמה מלאה בחדר ניתוח. השיטה יקרה יותר מהשתלת שיניים סטנדרטית ומבוצעת על ידי כירורגים המתמחים בה באופן ספציפי בלבד.

האם כל מטופל יכול לעבור השתלה עם שתלים קצרים?

מטופלים להם עובי לסת של 7 מ"מ ומעלה יוכלו לעבור השתלת שיניים עם שתלים קצרים ללא כל צורך בהליכים מקדימים. כאשר מדובר ב5-6 מ"מ רופא השיניים יקח בחשבון את הנתונים הכללים והדנטליים של המטופל ויתן את המלצתו לגבי הצורך בהליך מקדים.

במטופלים להם עובי לסת של פחות מ-5 מ"מ יש צורך בכל זאת בביצוע השתלת עצם לצד שימוש בשתלים קצרים. מדובר במקרים שאינם נפוצים ונובעים בעיקר מגיל מתקדם ובעיות בריאות כרוניות.

שתלים קצרים למחוסרי עצם

מטופלים להם היסטוריה של מחלות כרוניות המשפיעות על החלמה לאחר טיפולי שיניים כמו סוכרת שאינה מאוזנת, אוסטאופורוזיס, מחלת חניכיים כרונית, כאלו הנוטלים תרופות מסוימות שמקשות על החלמה או משפיעות על בריאות העצם וכדומה ייתכן ולא יוכלו לעבור השתלה בשיטה זו, כאמור – לשיקול דעתו המקצועית של הרופא. בנוסף, מעשנים כבדים, מי שלא שומר על היגיינה דנטלית נאותה, מי שאינו מסוגל בשל סיבות כאלו ואחרות לשמור על שגרת טיפול ומעקב או מי שנוטה להזניח את ניקוי שיניו ייתכן ויומלץ לו לא לעבור השתלה בשיטה זו (או כל שיטה אחרת מכיוון שמצבים אלו נוטים להוריד את סיכויי ההצלחה של ההשתלה).

אם אתם נופלים באחת מקטגוריות אלו אל תאמרו נואש, התייעצו עם רופא השיניים שלכם לגבי פתרונות אפשריים. לצד שתלים קצרים ישנם מגוון פתרונות עבור מחוסרי עצם, גם במקרים קיצוניים, שיכולים להחזיר את יכולת הלעיסה  והאסתטיקה הדנטלית. רופא שיניים מקצועי ובעל ניסיון יוכל להציע פתרון כמעט לכל מצב דנטלי לשביעות רצונו של המטופל.